Tuesday, February 26, 2013

Gonzo Circus review Exploitation LP (Dutch only)


Various Artists: Exploitation OST

Enfant Terrible


De levensloop van Edwin Brienen is niet onopgemerkt gebleven. In de jaren 1990 was hij het enfant terrible van de nationale radio: Laibach na Madonna op prime-time, jarenlang spooktechno in de nacht, een uur lang de satansmis op kerstavond (saillant detail: de mis werd steeds onderbroken door verkeersberichten over dodelijke slachtoffers in het verkeer, het ijzelde enorm die avond) en dan was er nog zijn beruchte zelfmoord incluis geënsceneerd ANP-bericht als slotfinale van Vacuüm. Een radiotijdperk kwam ten einde, Brienen werd cineast. In zijn filmdebuut Terrorama (2001) veegde Theo van Gogh zijn reet af met een Koran, de première voltrok zich vlak na 11 september. Het zou tussen Brienen en de Nederlandse filmwereld nooit meer goed komen. Hij vertrok naar Berlijn en bleef draaien; maar liefst veertien films in tien jaar tijd. Vrije films, snel en intensief geschoten, weinig budget, overvol met vervreemding, morbide wanhoop, Nietzscheaanse monologen, theaterkitsch en porno. En in al zijn scenes moet gerookt worden. Wat je ook van zijn films moge vinden, de muziekliefhebber wordt op zijn wenken bediend. I-FLe Syndicat ElectroniqueBlack Sun Productions en Vincent Koreman tekenden allen voor hun muzikale ondersteuning. En nu mag een hele label dat doen. Op 'Exploitation', de laatste worp van Brienen, verzorgt Enfant Terrible de muziek. Op beproefde werkwijze, want de soundtrack mag worden geplaatst in de lijn van de dienstbare compilaties die het label eerder uitbracht vol met geluiden uit de Nederlandse tegenculuur. Met bijdragen van Neugeborene Nachtmusik, Distel, Europ Europ, Nihiltronix, Sololust en het Vlaamse Embers mag de liefhebber van minimale elektronica, kille wave, elektro, techno en ander experiment zich verkneukelen, want wederom slaat het label van Martijn van Gessel een brug tussen heden en de jaren 1980 zonder de verzanden in oppervlakkige reproducties. Na 'Electronic Renaissance', 'Festival der Genialen Dissidenten' en 'Kamp Holland' levert Enfant Terrible somber prachtwerk af, dat geheel past binnen het tegendraadse gedachtegoed van die dekselse Edwin Brienen. 
www.enfant-terrible.nl

door Martijn Venekatte (december 2012)


http://www.gonzocircus.com/reviews/?r=11781

Thursday, February 21, 2013

first review 'Exploitation' in Tagesspiegel (German only)



Zeitung Heute

21.02.2013 00:00 Uhr

Exploitation.
    • Information zum Datenschutz
    • Soziale Netzwerke dauerhaft einschalten
Eva (Eva Dorrepaal) ist Schauspielerin und spricht für einen obskuren Kunstfilm vor. Der Regisseur treibt Psychospielchen mit der Frau, die bisher vor allem in Werken von Edwin Brienen aufgetreten ist – für den der Herr Filmemacher nur Verachtung übrig hat. Edwin Brienen beschäftigt sich in seinem neuen Film mit dem eigenen Metier. Mit bitterer Tragikomik entfaltet er ein Vexierspiel mit der Realität und Fiktionsebenen, das für Eva zum bösen Psychotrip wird, zumal hier – dem Filmtitel gemäß – jeder jeden auszubeuten versucht und die Kreativität in der Reproduktion des Immergleichen erstickt worden ist. Wieder hat der niederländische Wahl- Berliner ein düsteres, rätselhaftes Kammerspiel geschaffen, in dem – auf Englisch – viel gesprochen wird über Kunst und Leben, Politik und Wirtschaft, Schein und Sein, Gott und die Welt.
Kreativ. Jan Gympel

D 2011, 70 Min., R: Edwin Brienen, D: Eva Dorrepaal, Anna Fin, Bianca Fox, Edwin Brienen

Sunday, February 17, 2013

Standard Magazine

Edwin appears in this month's edition of French Standard Magazine - Le premier magazine culture & mode francais. 


Monday, February 11, 2013

new Sally Shapiro music video 'Starman'


Edwin Brienen’s “Starman” is a music video for Sally Shapiro’s single with the same name, as well as a short film about queer identity.

“Starman” is a day in the life of Tumulto (Riccardo Borgosano), an eccentric queer boy who believes that ‘normality is deadness’. Together with his cute, little dog named Clash, he walks the Berlin streets and has different encounters with a freaky, admiring art-couple (Eva Dorrepaal and Edwin Brienen), an angry girl (Kitty Granzow) and a couple of avantgardish new wave dancers. Tumulto eventually becomes the object of desire of a gay hairdresser, who gives everything to conquer our charming queer boy’s heart…

The video was inspired by Riccardo Borgosano’s art-project “Take the Street”. Borgosano’s alter-ego Tumulto marches down city-sidewalks dressed in a tutu and captures the reactions of a mostly confused audience.